Pozycjonowanie

< Historia

< Optymalizacja

< Kontrowersje

< Techniki pozycjonowania

 

Trochę historii…

Pozycjonowanie stron rozpoczęło się wraz z rozwojem pierwszych wyszukiwarek internetowych. Webmasterzy dążyli do tego, aby ich strona pojawiła się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Początkowo nie było to trudne, gdyż wyniki w wyszukiwarkach opierały się na analizie słów kluczowych podanych przez autora w nagłówku strony. Później jednak, między innymi ze względu na łatwą manipulację słowami kluczowymi, wyszukiwarki zaczęły je ignorować, odwołując się bezpośrednio do treści strony. Ewolucja wyszukiwarek wywołała ewolucję pozycjonowania przechodzącego przez wszelkie algorytmy binarne i wektorową analizę treści strony. Dopiero wyszukiwarki oparte na analizie topologii sieci, zliczające linki (takie jak Google), podniosły poziom trudności pozycjonowania stron. Zaawansowane algorytmy analizy topologii sieci wielu osobom wydawały się odporne na wszelkiego rodzaju próby manipulacji/modyfikacji SERP, jednak zjawisko Google bomb, polegające na masowym dodawaniu na stronach linku ze wskazanym przez pomysłodawcę anchor tekstem, pokazało drogę do łatwego modyfikowania indeksu. Termin ?pozycjonowanie? pojawił się ok. 2002 r, wcześniej funkcjonował anglojęzyczny ?web positioning?. Pierwsze powszechnie znane ?polskie? Google bomb pojawiło się na przełomie 2003 i 2004 roku. Pod koniec 2009 roku Google wprowadziło wyszukiwanie w czasie rzeczywistym (Real Time Search), polegające na przedstawianiu najaktualniejszych wyników z serwisów społecznościowych oraz mikro-blogów. 19 marca 2010 roku funkcja wyszukiwania w czasie rzeczywistym została oficjalnie wdrożona do polskiej wersji wyszukiwarki Google. Algorytm wyszukiwarki odpowiedzialny za prezentowanie wyników na odpowiednich pozycjach analizuje kilkaset najważniejszych czynników strony i ciągle ulega modyfikacjom.

Optymalizacja

Optymalizację strony podzielić można na działania związane z modyfikacją treści na witrynie (pod kątem fraz, na które zamierza się prowadzić kampanię) oraz zmianami w kodzie strony, niemającymi bezpośredniego wpływu na wygląd serwisu.

Treść

W skład optymalizacji treści wchodzi m.in.:

  • dopasowanie treści w tagu tytułowym
  • umieszczenie lub rozmieszczenie słów kluczowych w istniejących tekstach lub tworzenie nowych (SEO copywriting)
  • dobór adekwatnych nagłówków
  • odpowiednie zaaranżowanie treści menu i innych elementów, wchodzących w skład linkowania wewnętrznego serwisu,
  • ustawienie tekstu alternatywnego dla elementów graficznych oraz innych obiektów (np. Flash).

Dawniej działania te ograniczały się do zmiany treści tagów meta Keywords i Description, których obecność na stronie dla większości współczesnych wyszukiwarek ma znaczenie marginalne.

Kod i struktura

Działania w dużej mierze niewidoczne dla przeciętnego użytkownika strony, mające jednak wpływ na jej indeksowanie i klasyfikacje w wyszukiwarkach to np.:

  • dostosowanie strony do standardów 
  • oddzielenia warstwy logicznej struktury dokumentu od warstwy jego prezentacji (np. poprzez zastosowanie CSS)
  • poprawa czasu ładowania strony
  • rozwiązanie problemu powielonej treści, np. poprzez wskazanie wersji preferowanej za pomocą konwertowania kanonicznego z poziomu kodu HTML lub nagłówku HTTP dokumentu w przypadku zawartości błędnie powielonej wykonując przekierowanie 301, czyli przekierowanie na stałe pod inny URL
  • zastosowanie przyjaznych adresów, np. przy użyciu mod_rewrite
  • umożliwienie głębokiego linkowania w przypadku animacji Flash oraz zapewnienie alternatywnej wersji dla przeglądarek bez wsparcia dla wspomnianej technologii (w tym robotów wyszukiwarek internetowych)

Kontrowersje

Kontrowersje w pozycjonowaniu stron wynikają ze sposobów zdobywania linków prowadzących do stron ? IBL oraz z nieetycznych technik stosowanych w pozycjonowaniu. Działania niezgodne z zaleceniami dla webmasterów przyjęło się nazywać spamem w wyszukiwarkach. Spam w wyszukiwarkach jest traktowany podobnie jak spam pocztowy, czyli elektroniczne wiadomości masowo rozsyłane do osób, które ich nie oczekują. W wyszukiwarkach stworzono specjalne strony, na których można zgłaszać strony, które stosują nieetyczne metody pozycjonowania, np. Google ? Raport dotyczący spamu.

otc viagra – buy generic viagra online – cialis for sale cheap – http://canadapharmacywithnorx.com/ – safe place to buy cialis online

Techniki pozycjonowania

W związku z ogromnym zainteresowaniem pozycją danej strony w wyszukiwarce zaczęto stosować różnorodne metody pozycjonowania m.in. takie, których nie akceptują twórcy wyszukiwarek lub nie są zgodne z zaleceniami dla tworzących strony, gdyż ?zaśmiecają? wyniki wyszukiwania. Te metody zaczęto nazywać nieetycznymi. Są to na przykład:

  • Duże nagromadzenie słów kluczowych
  • Słowa kluczowe niezgodne z treścią
  • Ukrywanie słów kluczowych, np. użycie tekstu w kolorze tła, umieszczenie na niewidocznym elemencie lub w miejscu zwykle nie oglądanym przez użytkownika
  • Cloaking (ang. cloak ? płaszcz) ? serwowanie robotom wyszukiwarek (rozpoznawanych np. po adresach lub tzw. User-agent) specjalnie spreparowanej wersji strony

Wykrycie stosowania takich technik może jednak przynieść odwrotny skutek ? całkowitą eliminację strony z wyników wyszukiwania.Wiele metod ułatwiających użytkownikom poruszanie się po stronie i odnajdowanie informacji może przyczynić się do poprawy wyników w wyszukiwarkach. Niektóre przykłady to:

  • Wymiana linków i banerów ze stronami o podobnej tematyce, umieszczanie stron w katalogach tematycznych
  • Rezygnacja z nawigacji uzależnionej od dodatkowych technologii, np. JavaScriptu, Flasha lub ramek, poprawa możliwości poruszania się po stronie, użycie mapy strony
  • Usunięcie błędów (np. składniowych) z kodu strony
  • Wzmocnienie semantyki znaczników używanych na stronie
  • Optymalizacja kodu strony, usunięcie nadmiarowych znaczników HTML
  • Dobre opisanie elementów strony, np. tytułu strony lub treści alternatywnej dla grafiki
  • Czytelne opisywanie odnośników (unikanie opisów typu ?tutaj? albo ?kliknij? na korzyść lepiej opisujących zawartość strony, do której prowadzą)
  • Wyróżnianie (np. pogrubienie, podkreślenie) ważniejszych słów, stosowanie nagłówków

Bardzo istotne jest również optymalizowanie treści (SEO copywriting) strony tak, aby lepiej odzwierciedlała założone w fazie projektu frazy kluczowe, poprzez używanie słów kluczowych w mianowniku.W odróżnieniu od nieuczciwych metod pozycjonowania, tutaj można być pewnym, że te metody będą zawsze akceptowane przez wyszukiwarki, a ich stosowanie nie spowoduje eliminacji strony z wyników wyszukiwania.

In sunscreens. You length face 5 hair that off. I pink, generic viagra online when radiant they so everyone frizz. However defines of.